zondag 30 november 2014

QOL - Quality of life Blok 2: Leisure (Felce en Perry)

Voor elk blok passen we het Quality of life model van Felce & Perry toe op alle coolhunts van het desbetreffende blok. 

Coolhunt 1: Experience the new 360 degree dinner show and night club.
Deze coolhunt ging over de nieuwe club 'Villa Thalia' die geopend is in Rotterdam. 
- Materiële wellbeing: Ik denk dat als je naar deze club gaat dat het best gaat om status. Er staat een sterrenchef te koken en de ruimte is van alle luxe voorzien. Er is eten, privacy en ik denk dat je wel een redelijk inkomen moet hebben om hierheen te kunnen. Je gaat hier niet zomaar even heen en ik denk ook dat er vooral welvarende mensen te vinden zijn. 
- Sociale wellbeing: Doordat mensen hierheen gaan leggen ze makkelijk contact met andere mensen. Of je gaat er al heen met vrienden of familie. Doordat de club steeds veranderd van setting en er natuurlijk wel wat gedronken word zal er makkelijk contact gezocht worden. Ook door het veranderen van de club is het niet heel passief maar kunnen de mensen ook een beetje actie mee doen. 
- Emotionele wellbeing: Als mensen naar zo'n dinnershow avond gaan zullen ze daar met een bepaalde verwachting heen gaan. Mensen kleden zich vaak ook om te laten zien dat ze van bepaalde status zijn. De stemming op zo'n avond zal vaak ook gemoedelijk zijn. Als mensen genoten hebben dan is er ook voldoening en tevredenheid. Daardoor verhoogt deze dinnershow de emotionele wellbeing wel. 

Coolhunt 2: Open a coke, open a new friendship.
Deze coolhunt ging over de nieuwe fles van Cola die je alleen maar met z'n tweeën kunt openen. 
- Fysieke wellbeing: Om de Coca Cola fles te openen moet je iemand zoeken om hem samen te openen. Hierdoor treed je als het ware buiten je comfort zone en moet je verplicht een connectie met iemand maken. 
- Materiële wellbeing: De fles is je eigen bezig maar omdat je het samen met iemand moet openen is het toch een soort van gedeeld bezit. Deze fles geeft een nieuw level aan bezit. 
- Sociale wellbeing: Vooral de sociale wellbeing speelt een grote rol bij deze coolhunt aangezien je sociale betrokkenheid wordt vergroot omdat je verplicht word om in contact te komen met andere mensen en dit doe je door samen een activiteit te doen namelijk die fles openen. Misschien wordt je wel hele goede vrienden met die persoon.
- Emotionele wellbeing: Je moet wel wat zelfvertrouwen hebben om op iemand af te stappen. Maar stel je durft dat niet maar je hebt toch heel erg zin in die Cola dan moet je wel. Je wordt dan als het ware gedwongen. Maar misschien dat je uiteindelijk daarmee ook respect krijgt van een ander. 

Coolhunt 3: A free hand poked tattoo.
In deze coolhunt ging het over een man die gratis tattoos zet die hij met de hand prikt. 
- Fysieke wellbeing: Alhoewel dit niet helemaal iets nieuws is, is het toch maar de vraag of het wel veilig is. Om je nou zomaar in je arm te laten prikken door een vreemde doe je ook niet zomaar. Hier gaat het om de persoonlijke veiligheid die misschien toch wel in gevaar is op dat moment.
- Materiële wellbeing: Je laat iemand aan je lichaam komen, iets wat best privé is. 
- Sociale wellbeing: Je doet wel iets nieuws, je laat het waarschijnlijk door iemand doen die je niet kent.
- Ontwikkeling en activiteiten: Voor deze man is het zijn 'werk'. Hij vraagt er namelijk geen geld voor. Maar je moet wel competent genoeg zijn om de keuze te maken om dit te doen en je vertrouwen zomaar in handen bij iemand anders te leggen. 
- Emotionele wellbeing: Misschien verwerf je wel respect van andere mensen als je ze laat zien dat je een 'hand poked tattoo' hebt. Het kan je ook zelfvertrouwen geven omdat je iets hebt laten doen wat speciaal is. Het kan je op veel gebieden beïnvloeden. Misschien deed het wel zoveel pijn dat je helemaal niet tevreden bent. 

Coolhunt 4: Sid & Liv: a place that has a lot of experience to offer!
Sid & Liv is een leuke lunchroom die binnenkort met een nieuw concept komt. 
- Materiële wellbeing: Je kunt lekker lunchen en ook kun je alles waar je mee eet of op zit kopen. Dit is het leuke van deze lunchroom. 
- Sociale wellbeing: Met het nieuwe concept 'Vänner' kun je als het ware 'aanschuiven' en kun je gezellig met je vrienden en familie eten. Door dit nieuwe concept van table d'hôtes krijg je een sociaal betrokken gevoel. 
- Emotionele wellbeing: Als je bij Sid & Liv bent krijg je meteen een vertrouwd gevoel omdat het een living-room idee heeft. Je voelt je meteen thuis. Door het vrolijke personeel is de stemming ook meteen goed.  

Coolhunt 5: Play shuffleboard glow in the dark. 
Bij deze coolhunt ging het om de 'Andere spelen' die laatst in Utrecht zijn gehouden waarbij kinderen een introductie kregen van sporten zoals onderwater hockey en sjoelen. 
- Fysieke wellbeing: Doordat de kinderen kennis konden maken met nieuwe sporten werden ze fysiek geprikkeld om iets nieuws te doen. Misschien hebben ze wel bewegingen gemaakt die ze niet kenden. En misschien was het ook wel gevaarlijk om te doen zoals bijvoorbeeld het zwaardvechten.
- Sociale wellbeing: Het was een groot event met veel kinderen. Veel kenden elkaar niet maar moesten dan toch een oefenwedstrijd tegen elkaar doen. Door deze activiteiten te doen raak je sociaal betrokken bij nieuwe mensen. 
- Ontwikkeling/activiteiten: Door deze nieuwe sporten te doen maakte ze kennis met iets wat ze niet kennen. Misschien vonden sommige kinderen het zo leuk dat ze meteen lid wilde worden van de vereniging van die sport. Dan doen ze iets nieuws qua hobby in de leisure sector.
- Emotionele wellbeing: Door al deze dingen te doen kunnen de kinderen gemengde gevoelens kunnen krijgen. Misschien waren ze wel heel goed in bepaalde sporten en hadden kinderen respect voor elkaar. Ook kon het ze voldoening geven of een groter gevoel van eigenwaarde als ze ergens goed in waren.
Felce & Perry 1995

Geen opmerkingen:

Een reactie posten