donderdag 2 april 2015

QOL - Quality of life Blok 4: Food

Ook dit blok blik ik weer terug op mijn coolhunts over de sector 'Food'. Ik koppel ze aan de verschillende onderdelen van het Quality of Life model van Felce & Perry. 

Coolhunt 1 – Crowd fund your restaurant. 
Deze coolhunt ging over een duurzaam restaurant in Nijmegen die nog niet is gerealiseerd maar daar voor gaat zorgen door middel van een crowd fund actie. 
- Sociale wellbeing: Qua sociale wellbeing wordt hier ingespeeld op de trend collaboration. Mensen werken samen om een concept tot stand te brengen. Het idee is door 1 iemand bedacht maar de uitvoering vanuit financieel oogpunt komt tot stand door samenwerking. Uiteindelijk is een restaurant ook een plek waar je sociaal kunt samenkomen. 
- Ontwikkeling/activiteiten: Deze vrouw toont ondernemerschap door op deze nieuwe manier haar droom te verwezenlijken. Het wordt nu vaker gedaan door gebruik te maken van online media. Ze toont inzetbaarheid voor haar werk. 
- Materiële wellbeing: Het restaurant gaat vooral gebruik maken van duurzame streekproducten. Ook zal deze vrouw haar eigen moestuin aanleggen voor het restaurant. Als je uit eten gaat verhoogt het je materiële welzijn aangezien je voeding nuttigt. 

Coolhunt 2 – Hans Ubbink for Aduu Mal. 
Deze coolhunt ging over ontwerper Hans Obbink die kleding gaat ontwerpen die gemaakt worden van Mongools leer. 
- Materiële wellbeing: Bij deze productie wordt er gebruik gemaakt van echt gelooid Mongools leer. De kwaliteit is erg hoog en wordt zorgvuldig nagestreefd door de leerlooiers uit Mongolië. 
- Sociale wellbeing:  Het project laat zien hoe mooi een samenwerking kan zijn. De leerlooiers uit Mongolië komen zo in het daglicht doordat ze waardering krijgen. En wat is hier een betere manier voor dan een bekende ontwerper in te schakelen. 
- Emotionele wellbeing:  Als mensen weten waar hun leer vandaan komt vertrouwen ze het misschien meer. Daarbij krijgen de leerlooiers eindelijk respect en voldoening voor het werk wat ze doen. 

Coolhunt 3 – Find the farmer.
In deze coolhunt liet ik een app zien waarmee je boeren in de buurt kunt opzoeken die verse producten verkopen. 
- Sociale wellbeing: Door deze samenwerking worden de boeren actief en sociaal betrokken bij het verkopen van hun producten. Daarbij vinden mensen het tegenwoordig belangrijk om te weten waar hun eten vandaan komt. Op deze manier weten mensen zeker dat het vers is als ze zelf naar de boer gaan. Het is een goede samenwerking tussen het zonnebloemolie merk Reddy en lokale boeren. 
- Ontwikkeling en activiteiten: Deze app is een goed initiatief omdat de boeren zich zo op een ander vlak ook kunnen ontwikkelen. Normaal verkopen ze hun producten alleen door aan de supermarkt. Op deze manier kunnen ze anders werken. 
- Emotionele wellbeing:  Mensen hechten waarde aan biologisch eten en op deze manier verdienen de boeren ook nog eens respect en en zijn de klanten tevreden. 

Coolhunt 4 – The downside of the internet. 
Een dikke dansende man werd uitgelachen op internet. Maar hij lachte ook het laatst want nu wordt er een enorm feest voor hem georganiseerd waar zelfs Pharell Williams komt optreden!
- Emotionele wellbeing: Deze man werd belachelijk gemaakt op het internet wat een vreselijke deuk in je ego kan geven. Het verlaagt de eigenwaarde en het zelfvertrouwen van deze man. De daders hebben geen respect. Door het internet zijn er mensen gaan reageren die het op een positieve manier hebben omgedraaid wat ook weer veel emoties met zich meebrengt. 
- Sociale wellbeing: De sociale betrokkenheid is tegenwoordig zo groot door de social media. Je ziet wel wat het kan veroorzaken. Zo worden dingen meteen opgemerkt en zijn er meteen mensen die een reactie klaar hebben staan. 
- Materiële wellbeing: De man wordt eigenlijk direct op zijn omgeving aangesproken. Zijn privacy is geschonden doordat hij gewoon met een foto op het internet wordt gezet. Daarbij wordt er meteen gerelateerd aan zijn postuur dat deze man teveel eet. 
- Fysieke wellbeing: Daarbij komen we op de fysieke wellbeing. De gezondheid van deze man zal niet optimaal zijn omdat hij overgewicht heeft. Zijn mobiliteit is misschien ook niet heel groot in verband met zwaarlijvigheid. De man stelt zich kwetsbaar op door toch een dansje te wagen en wordt daarop afgerekend. Uiteindelijk heeft elk nadeel toch zijn voordeel. 

Coolhunt 5 – The bacon bar. 
Bij deze coolhunt gaat het om een initiatief van 3 studenten. Tegen de nieuwe trend 'superfoods' in komen zij met de bacon bar. Gewoon lekker alles met bacon. 
- Sociale wellbeing: Dit initiatief is ontstaan tijdens de minor van 3 studenten. Zij hebben samen dit idee bedacht en staan ook op verschillende festivals. Hun sociale betrokkenheid is dus hoog. 
- Emotionele wellbeing: Doordat je gewoon lekker bijvoorbeeld een broodje bacon kunt eten zonder je schuldig te voelen kun je een gevoel van voldoening ontwikkelen. We zijn zoveel bezig met wat we eten en bij 'the bacon bar' kun je lekker schaamteloos iets 'ongezonds' eten. 
- Materiële wellbeing: Aangezien het onder de categorie food gaat, valt het ook onder de materiële wellbeing. Afhankelijk van je inkomen bepaal je zelf of je een broodje of iets anders nuttigt. 
- Ontwikkeling en activiteiten: Het idee van deze meiden is ontzettend vindingrijk. Ze combineren hun studie meteen met iets wat ze leuk vinden. Met dit concept kunnen e nog ver komen!

Felce & Perry Model 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten