zaterdag 7 februari 2015

QOL - Quality of life Blok 3: Appearance

Ook dit blok voor Appearance is dit weer de post waarin ik even terugblik op alle coolhunts van dit blok door ze te koppelen aan het Quality of Life model van Felce & Perry.

Coolhunt 1 – HeforShe: make gender equality reality.
Deze coolhunt ging over een solidariteitsbeweging die zich inzet voor gender gelijkheid.
- Sociale wellbeing: Op het gebied van sociale wellbeing wordt er veel waarde gehecht aan de sociale betrokkenheid. Mannen kunnen zich zelf aanmelden waarmee ze zich een deel maken van deze strijd.
- Emotionele wellbeing: Doordat mensen mee kunnen doen in deze strijd kunnen ze een gevoel van tevredenheid en eigenwaarde krijgen. De mensen die ze steunen voelen zich sterker en hun vertrouwen in zichzelf kan daardoor verhogen.
- Ontwikkeling/activiteiten: Wat betreft ontwikkeling en activiteiten is dit werk voor veel vrijwilligers die zich inzetten. Zij worden ingezet om de doelen te bereiken en dit doen ze bijvoorbeeld ook door hun sterke ambassadrice Emma Watson in te zetten.

Coolhunt 2 – Durable, unisex and culture-bridging: Baltic designs.
Deze coolhunt ging over een e-boutique waar ze kleding, interieur spullen en accessoires verkopen. Deze zijn allemaal duurzaam en van merken die uit Baltische landen komen. Daarnaast hebben ze ook unisex kleding.
- Materiële wellbeing: Om de producten te kopen moet je een bepaald inkomen hebben. Maar als je eenmaal een product aanschaft dan is het jouw materiële bezit.
- Sociale wellbeing:  Qua sociale wellbeing steun je de mensen in Baltische landen die de producten met de hand maken. Sociale betrokkenheid wordt daarom verhoogd voor beide partijen. Daarnaast kun je de producten ook cadeau geven aan familie en daarmee maak je ook weer mond-tot-mond reclame.
- Emotionele wellbeing:  Doordat je beginnende merken in Baltische landen steunt kun je een gevoel van tevredenheid krijgen. De mensen die de producten maken kunnen een verhoogd gevoel van vertrouwen krijgen omdat ze weten dat hun producten in de smaak vallen.

Coolhunt 3 – The real proof that age is just a number.
In deze coolhunt ging het over oudere vrouwen die model staan voor bekende modehuizen.
- Fysieke wellbeing: Deze vrouwen laten zien dat ze qua mobiliteit nog steeds fit zijn. Het maakt niet uit hoe oud je bent je fysieke voorkomen mag er nog steeds wezen.
- Sociale wellbeing:  Door model te staan voor grote modehuizen laten ze zien dat ze zich niet schamen om oud te worden. Misschien willen ze daarmee ook een punt maken dat leeftijd maar een getal is.
- Ontwikkeling en activiteiten: Deze dames doen dit als werk maar misschien ook als hobby. Ze zijn nog steeds competent genoeg om dit fysieke werk te doen.
- Emotionele wellbeing:  Door dit werk kunnen ze respect verwerven voor wat ze doen en ook een bepaalde status. Als model wordt je vaak aanbeden en bij deze vrouwen kan dat ook. Door hun werk kunnen ze ook een gevoel van voldoening krijgen aangezien ze iets doen wat niet alle mensen durven.

Coolhunt 4 – Shocking fashion.
Choquerende mode daar wist Rick Owens wel een portie van in zijn modeshow te stoppen.
- Emotionele wellbeing:  Rick Owens wilde waarschijnlijk een statement maken en hij heeft zeker een indruk achtergelaten bij de meest mensen. Misschien heeft hij respect opgeëist door iets nieuws te doen. Het kan hem ook een gevoel van tevredenheid geven.
- Ontwikkeling/activiteiten: De mannelijke modellen doen dit als werk maar hebben er zeker wat inzetbaarheid voor over gehad om zich zo de catwalk op te laten sturen.
- Fysieke wellbeing: Rick Owens stuurde mannen de catwalk op in een jurk waarin hun penis zichtbaar was. Daarmee stuurde hij ze kwetsbaar de catwalk op.

Coolhunt 5 – The importance of men in fashion.
Bij deze coolhunt ging
- Sociale wellbeing: Verschillende modeontwerpers snijden in hun collecties maatschappelijke onderwerpen aan. Al lange tijd uiten maatschappelijke kwesties zich ook in de mode maar in verschillende collecties worden ze nu heel letterlijk weerspiegeld.

- Emotionele wellbeing: De ontwerpers kunnen vertrouwen en voldoening voelen door deze stukken te laten zien aan de wereld. Ook willen ze hiermee misschien status verwerven doordat ze het aandurven om soms gevoelige kwesties visueel te laten zien.

Felce & Perry 1995

Geen opmerkingen:

Een reactie posten