Ook dit blok voor Appearance is dit weer de post waarin ik even terugblik op alle coolhunts van dit blok door ze te koppelen aan het Quality of Life model van Felce & Perry.
Coolhunt
1 – HeforShe: make gender equality reality.
Deze
coolhunt ging over een solidariteitsbeweging die zich inzet voor gender gelijkheid.
- Sociale wellbeing: Op het gebied van sociale
wellbeing wordt er veel waarde gehecht aan de sociale betrokkenheid. Mannen
kunnen zich zelf aanmelden waarmee ze zich een deel maken van deze strijd.
- Emotionele wellbeing: Doordat mensen mee kunnen doen
in deze strijd kunnen ze een gevoel van tevredenheid en eigenwaarde krijgen. De
mensen die ze steunen voelen zich sterker en hun vertrouwen in zichzelf kan
daardoor verhogen.
- Ontwikkeling/activiteiten: Wat betreft ontwikkeling en
activiteiten is dit werk voor veel vrijwilligers die zich inzetten. Zij worden
ingezet om de doelen te bereiken en dit doen ze bijvoorbeeld ook door hun
sterke ambassadrice Emma Watson in te zetten.
Coolhunt
2 – Durable, unisex and culture-bridging: Baltic designs.
Deze coolhunt
ging over een e-boutique waar ze kleding, interieur spullen en accessoires
verkopen. Deze zijn allemaal duurzaam en van merken die uit Baltische landen
komen. Daarnaast hebben ze ook unisex kleding.
- Materiële wellbeing: Om de producten te kopen moet je
een bepaald inkomen hebben. Maar als je eenmaal een product aanschaft dan is
het jouw materiële bezit.
- Sociale wellbeing: Qua sociale wellbeing steun je de
mensen in Baltische landen die de producten met de hand maken. Sociale
betrokkenheid wordt daarom verhoogd voor beide partijen. Daarnaast kun je de
producten ook cadeau geven aan familie en daarmee maak je ook weer
mond-tot-mond reclame.
- Emotionele wellbeing: Doordat je beginnende merken in
Baltische landen steunt kun je een gevoel van tevredenheid krijgen. De mensen
die de producten maken kunnen een verhoogd gevoel van vertrouwen krijgen omdat
ze weten dat hun producten in de smaak vallen.
Coolhunt
3 – The real proof that age is just a number.
In deze
coolhunt ging het over oudere vrouwen die model staan voor bekende modehuizen.
- Fysieke wellbeing: Deze vrouwen laten zien dat ze
qua mobiliteit nog steeds fit zijn. Het maakt niet uit hoe oud je bent je
fysieke voorkomen mag er nog steeds wezen.
- Sociale wellbeing: Door model te staan voor grote
modehuizen laten ze zien dat ze zich niet schamen om oud te worden. Misschien
willen ze daarmee ook een punt maken dat leeftijd maar een getal is.
- Ontwikkeling en activiteiten: Deze dames doen dit als werk
maar misschien ook als hobby. Ze zijn nog steeds competent genoeg om dit
fysieke werk te doen.
- Emotionele wellbeing: Door dit werk kunnen ze respect
verwerven voor wat ze doen en ook een bepaalde status. Als model wordt je vaak
aanbeden en bij deze vrouwen kan dat ook. Door hun werk kunnen ze ook een
gevoel van voldoening krijgen aangezien ze iets doen wat niet alle mensen
durven.
Coolhunt
4 – Shocking fashion.
Choquerende
mode daar wist Rick Owens wel een portie van in zijn modeshow te stoppen.
- Emotionele wellbeing: Rick Owens wilde waarschijnlijk een
statement maken en hij heeft zeker een indruk achtergelaten bij de meest
mensen. Misschien heeft hij respect opgeëist door iets nieuws te doen. Het kan
hem ook een gevoel van tevredenheid geven.
- Ontwikkeling/activiteiten: De mannelijke modellen doen dit als
werk maar hebben er zeker wat inzetbaarheid voor over gehad om zich zo de
catwalk op te laten sturen.
- Fysieke wellbeing: Rick Owens stuurde mannen de
catwalk op in een jurk waarin hun penis zichtbaar was. Daarmee stuurde hij ze
kwetsbaar de catwalk op.
Coolhunt
5 – The importance of men in fashion.
Bij deze
coolhunt ging
- Sociale wellbeing: Verschillende modeontwerpers snijden in hun
collecties maatschappelijke onderwerpen aan. Al lange tijd uiten
maatschappelijke kwesties zich ook in de mode maar in verschillende collecties
worden ze nu heel letterlijk weerspiegeld.
- Emotionele wellbeing: De ontwerpers kunnen
vertrouwen en voldoening voelen door deze stukken te laten zien aan de wereld.
Ook willen ze hiermee misschien status verwerven doordat ze het aandurven om
soms gevoelige kwesties visueel te laten zien.
Felce & Perry 1995 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten